Jakie wymagania i oczekiwania mają pracownicy z branży FinTech?

Branża Fintech, czyli innowacyjne usługi finansowe bazujące na nowoczesnych technologiach, rozwija się w Polsce i na świecie niezwykle dynamicznie. W związku z tym zapotrzebowanie firm na wykwalifikowanych pracowników tego sektora stale rośnie, a pracodawcy zadają sobie pytanie, jak zachęcić wartościowych kandydatów do podjęcia współpracy. W tym artykule zebraliśmy informacje dotyczące obecnych oczekiwań osób zatrudnionych w „fintechach”.
Idealny pracownik FinTech, czyli kto?
Zacznijmy jednak od tego, kim jest pracownik branży FinTech. To środowisko jest z pewnością jednym z najbardziej interdyscyplinarnych, ponieważ łączy w sobie zagadnienia z dziedziny finansów, bankowości, e-commerce, programowania, sprzedaży, analityki biznesowej czy big data. Pracownicy FinTech to zatem zarówno programiści i specjaliści IT, jak i finansiści, analitycy, marketingowcy czy graficy. Łączyć powinny ich jednak następujące cechy:
otwarty umysł i ogromna kreatywność;
łatwość adaptacji do zmian;
szybkość podejmowania decyzji;
chęć nieustannego rozwoju;
umiejętność współpracy z interdyscyplinarnym zespołem;
znajomość rynku finansowego.
Znalezienie idealnego kandydata nie jest zatem sprawą prostą, a jeszcze trudniejsze bywa przekonanie go, że warto podjąć współpracę z daną firmą. Jakie argumenty mogą sprawić, że dana osoba zainteresuje się przestawioną jej ofertą pracy? Przedstawiamy je poniżej.
Praca zdalna i elastyczne godziny to podstawa
Branża FinTech jest liderem, jeśli chodzi o wdrażanie pracy zdalnej – wielu jej pracowników pracowało z domu na długo przed wybuchem pandemii COVID-19. Nic zatem dziwnego, że dla większości kandydatów możliwość pracy zdalnej to jedno z podstawowych oczekiwań. Drugim, równie istotnym, jest elastyczny czas pracy i decyzyjność w zakresie godzin rozpoczynania i kończenia swoich obowiązków zawodowych.
Pracownicy z branży FinTech to osoby samodzielne, które lubią mieć poczucie kontroli nad własnym życiem. Warto też pamiętać, że elastyczne godziny pracy i dowolność w zakresie miejsca jej wykonywania sprzyjają kreatywności – niektóre osoby znacznie łatwiej koncentrują się rano, inne wolą intensywnie pracować po zmroku; jedni lubią pracować w towarzystwie i na bieżąco wymieniać się pomysłami, drudzy preferują tworzenie w ciszy i spokoju, z zacisza własnego mieszkania – zwraca uwagę specjalista z agencji rekrutacyjnej Verita HR w Warszawie, zajmującej się między innymi rekrutowaniem pracowników sektora FinTech.
Warto pamiętać, że chociaż większości pracowników FinTech bardzo odpowiada praca zdalna, spory odsetek preferuje model hybrydowy lub wręcz stałą pracę w biurze. Atrakcyjne, dogodnie zlokalizowane miejsce pracy dostępne przez większość dnia nadal przemawia zatem na korzyść danego pracodawcy.
Jasna ścieżka kariery i możliwości rozwoju
Kolejną ważną kwestią dla pracowników „fintechów” jest możliwość rozwoju – zarówno poprzez przyswajanie nowych umiejętności i wymianę doświadczeń w zróżnicowanym zespole, jak i w strukturach firmy. Jasno i wyraźnie sformułowana ścieżka kariery i opcje awansu, a także dostępne nowoczesne narzędzia, szkolenia i kursy czy doświadczeni liderzy, od których można się wiele nauczyć, to ogromne atuty. Warto wykorzystać je w procesie rekrutacji już na etapie formułowania oferty pracy, a następnie szczegółowo omówić podczas rozmowy kwalifikacyjnej.
Wiele firm z branży FinTech to niewielkie start-upy. Ich zaletą z punktu widzenia kandydata może być wielozadaniowość i dynamiczne środowisko pracy, na które pracownicy mają duży wpływ. Satysfakcja z udziału w rozwoju przedsiębiorstwa i tworzenia zupełnie nowych rozwiązań finansowo-technologicznych bywa poważnym argumentem za podjęciem współpracy!
Konkurencyjne wynagrodzenie
Na koniec pozostawiliśmy kwestię – nomen omen – finansów, które z oczywistych względów są istotne dla wszystkich pracowników. Wysokiej klasy specjalistom, którzy bez problemu znajdą pracę w sektorze IT lub bankowym (gdzie pensje są naprawdę bardzo wysokie), trzeba zaproponować konkurencyjne wynagrodzenie. Poza samą wypłatą liczy się także forma współpracy – kontrakt, B2B, umowa o pracę – warto tutaj dostosować się do wymagań konkretnej osoby. Atrakcyjny pakiet benefitów pozapłacowych może stanowić dodatkową zachętę dla wielu osób. By propozycja pracodawcy wpisywała się w oczekiwania kandydatów, powinien on na bieżąco śledzić trendy w tym zakresie, porównując warunki oferowane w innych firmach z branży i kontrolując poziom zadowolenia swoich obecnych pracowników.
Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana
Polecane firmy
-
Sigma Coaching Agnieszka Tyczyńska
Doradztwo personalne woj. mazowieckie05-135 Wieliszew, por. Ryszarda Gubały 10 lok. 37