Co powinien zawierać kontrakt menedżerski?
W kontrakcie menedżerskim obie strony umowy, czyli przedsiębiorca i usługobiorca, mogą dowolnie modyfikować postanowienia i zasady współpracy. Przedmiotem umowy jest powierzenie sprawowania zarządu firmą osobie fizycznej lub podmiotowi gospodarczemu. Jakie informacje powinny zostać zawarte w kontrakcie menedżerskim, aby współpraca była owocna i satysfakcjonująca? O czym w żadnym wypadku nie można zapomnieć? Sprawdzamy!
Co znajduje się w treści kontraktu menedżerskiego?
Kontrakt menedżerski obejmuje zobowiązanie do wykorzystania swojej wiedzy i doświadczenia w trakcie zarządzania firmą. Profesjonalnie świadczona usługa ma być stosownie wynagradzana. W treści umowy zamiast sztywnych reguł i obowiązków powinna zostać zawarta informacja o pozwoleniu na samodzielność i swobodę usługobiorcy w zakresie jego pracy. W ten sposób osoba pełniąca funkcję menedżera tak naprawdę zyskuje kierownicze stanowisko. Staje się też odpowiedzialny za wszystkie wydarzenia mające miejsce w przedsiębiorstwie, za zarządzanie kadrą na każdym szczeblu. W przypadku pytań i potrzeby wyjaśnienia niektórych kwestii dobrze jest skonsultować się z prawnikiem, zanim podpiszesz kontrakt. Takimi sprawami zajmuje się m.in. kancelaria Gessel, Koziorowski Kancelaria Radców Prawnych i Adwokatów w Warszawie.
Jakie informacje muszą zostać zawarte w kontrakcie?
W dokumencie powinien znajdować się przedmiot umowy kontraktu menedżerskiego oraz zakres praw i obowiązków obu stron. Warto też, aby zostały określone tzw. zadania menedżerskie. Umowa musi też precyzować wysokość wynagrodzenia i ewentualnych dodatków. W kontrakcie znajduje się też opis odpowiedzialności osoby zarządzającej firmą oraz kryteria, w jakich jej praca będzie weryfikowana. Ponadto, w umowie należy zawrzeć obowiązkowe elementy: zakaz konkurencji i klauzulę poufności.
Charakterystyczne cechy kontraktu menedżerskiego
Ważną cechą takiego rodzaju umowy jest nienormowany czas pracy. Jest to podyktowane zróżnicowaną potrzebą świadczenia usług. Dlatego praca menedżera raz jest bardzo intensywna, a innym razem spokojna. Istotną różnicą w porównaniu z umową o pracę jest brak prawa do płatnego urlopu. Taki stan rzeczy wynika z faktu, iż rzeczona umowa jest umową cywilnoprawną. Z kolei taka osoba podlega ubezpieczeniom społecznym i zdrowotnemu.
Pracownicy zajmujący się zarządzaniem przedsiębiorstwem zwykle są zatrudnieni na kontrakcie menedżerskim. Ten charakterystyczny sposób zawarcia umowy może zostać tak spisany, aby nie pozostawiał wątpliwości co do praw i obowiązków stron. Warto zapamiętać elementy, które muszą być zawarte w takim dokumencie.
Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana